ارتباط رژیم‌های غذایی مملو از قند با افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی تایید شد

4 دسامبر 2017- یک مقاله‌ی جدید درمجله‌ی British Medical نشان داد که رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی قند در توسعه‌ی عوارض قلبی مانند بیماری کرونر قلب (CHD) و حملات قلبی نقش دارد.

 برای مدتهای طولانی تصور می‌شد چربیهای اشباع موجود در مواد غذایی علت بروز بیماری قلبی هستند. با این حال، در بسیاری از مطالعات که در آنها تاثیرات قند و چربی بر بیماریهای قلبی با یکدیگر مقایسه‌ گردید، مشخص شده است که نگرانی‌های زیادی در مورد مصرف مواد قندی و تأثیرات نامطلوب آنها بر سیستم قلبی عروقی وجود دارد.

حال در یک سرمقاله‌ی جدید توسط دو شخصیت برجسته‌ی حامی جنبشی کم کربوهیدارت، شواهدی مبتنی بر اینکه شکر می‌تواند در صورت مصرف زیاد حتی برای افراد غیر مبتلا به دیابت نوع 2 نیز سم باشد، ارائه گردید.

محققان James DiNicolantonio و James O'Keefe با مرور تحقیقات قدیمی و جدید، راههای احتمالی تأثیرات منفی مصرف مواد قندی بر عملکرد قلب را پر رنگ‌تر کرده و آستانه‌ی مصرف  خطرناک قند برای ایجاد این تاثیرات را تعیین کردند.

 داده‌های جمع‌آوری شده، نشان می دهد که یک رژیم غذایی که بیش از 15 درصد از کالری آن توسط شکر افزوده تأمین شود، در مقایسه با رژیمی که کمتر از 10 درصد از کل کالری آن را شکر افزوده تشکیل می‌دهد، خطر مرگ و میر قلبی عروقی را 3 برابر افزایش می‌دهد.

محققان می‌گویند: وجود شکر اضافه در رژیم غذایی ممکن است منجر به افزایش خطر CHD(بیماری عروق کرونر قلب) از طریق افزایش مزمن قند خون و میزان انسولین شود.

آنها افزودند: عدم تحمل گلوکز، معمولاً همراه با سایر عوامل خطر بیماریهای قلبی نظیر کلسترول بالا بروز می‌کند و هایپرانسولینمیا که اغلب باعث افزایش عوامل خطر می‌شود، یک عامل خطر مستقل برای CHDاست. تصور می‌شود که بویژه مصرف بیش از حد سوکروز یا فروکتوز تاثیرات مضری برعملکرد قلب برجا ‌گذارد، زیرا ممکن است حساسیت به انسولین و تحمل گلوکز را بدتر نمایند. میزان مقاومت به انسولین نیز با شدت حملات قلبی مرتبط است. نویسندگان اظهار داشتند که کاهش مصرف شکر افزوده، می‌تواند تعدادی از نقص‌های متابولیکی و مشکلات انسولین را بهبود بخشد که به نوبه‌ی خود موجب کاهش خطر ابتلا به CHD و سایر عوارض قلبی عروقی می‌شود.

 به طورکلی، این تحقیق جدید نشان می دهد که قندهای افزوده ممکن است از طریق ایجاد مقاومت به انسولین سبب بروز CHD شوند و در افرادی با عوامل خطر برای بیماری قلبی، کاهش مصرف شکرهای افزوده می‌تواند فواید زیادی را به همراه داشته باشد. این یافته‌ها در مجله‌ی Open Heart، مجله‌ی قلب و عروق BMJمنتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/dec/new-research-links-high-sugar-diets-to-increased-risk-of-heart-disease-97854493.html